خورشيد
معرفي سايتهاي مورد نياز مخاطبان

طناب نسوز (پكينگ نسوز) چيست؟ طناب نسوز (طناب مقاوم در برابر شعله) چه ويژگي هايي دارد؟ انواع پكينگ نسوز چيست؟ طناب مقاوم در برابر شعله در چه صنايعي كاربرد دارد؟ برخي از متداول ترين سوالاتي كه قصد داريم در اين قسمت به آنها پاسخ دهيم.

طناب نسوز چيست؟
طناب نسوز يا پكينگ نسوز همانطور كه از نامش پيداست واشرهاي نسوز (درزگير) هستند كه به منظور آب بندي و افزايش استحكام مكانيكي اطراف شفت و كاهش قابل توجه سايش بين قطعات به صورت بافته شده استفاده ميگردند.

طناب هاي بافته از انواع الياف مقاوم در برابر شعله، با مقاومت بالا در برابر دماهاي بالا و توانايي تحمل و حفظ فشارهاي وارده بر قطعات و همچنين عملكرد مثبت در اكثر محيط هاي اسيدي و قليايي و همچنين خواص مكانيكي مطلوب با مقاومت در برابر كشش و سايش به محصولاتي پركاربرد در بخش هاي مختلف صنعت تبديل شده اند.

اين محصولات كه به نخ هاي نسوز (مقاوم در برابر شعله) نيز معروف هستند براي عايق كاري اجاق هاي گاز خانگي و صنعتي، آب بندي شومينه و كوره هاي گرمايشي، ساخت پكينگ نسوز، دوخت تجهيزات و البسه ضد شعله، توليد واشرهاي حرارتي، ساخت درزهاي انبساط و غيره استفاده مي شود.

طناب نسوز بافته شده يا نخ مقاوم در برابر شعله براي موقعيت هايي كه نياز به انعطاف پذيري بيشتري دارند مناسب تر است. در مقابل، طناب هاي بافته شده داراي استحكام بالاتري خواهند بود. از سوي ديگر، اگرچه استفاده از طناب هاي نسوز با مقطع گرد بيشتر رايج است، اما در برخي موارد اين محصولات با مقطع چهار گوش بافته مي شوند.

در حالي كه نخ نسوز با سطح مقطع گرد عمدتاً براي دوخت مواد و لباس‌هاي مقاوم در برابر شعله استفاده مي‌شود، از طناب‌هاي بافته شده مربعي براي آب‌بندي قطعات و جلوگيري از ورود آب خنك‌كننده استفاده مي‌شود.

اگرچه مشخصات دقيق هر يك از انواع مختلف طناب نسوز (مقاوم در برابر شعله) به نوع و تراكم الياف استفاده شده در توليد آن بستگي دارد، اما موارد زير را مي توان در همه انواع نخ هاي نسوز مشترك در نظر گرفت:

  • قدرت قابل توجه
  • مقاومت در برابر دماي بالا و حفظ اثربخشي در شرايط مختلف آب و هوايي
  • توانايي تحمل و حفظ فشارهاي وارده به قطعات
  • خواص مكانيكي مطلوب و مقاومت در برابر كشش و سايش
  • حفظ عملكرد مثبت در محيط هاي اسيدي و قليايي و مقاومت در برابر خوردگي شيميايي و زنگ زدگي
    در برخي موارد، خواص دي الكتريك الياف مورد استفاده در ساخت طناب نسوز، امكان استفاده از آن را در زمينه عايق الكتريكي فراهم مي كند.

انواع طناب نسوز عبارتند از:

  • طناب نسوز آزبست:
    محصولات ساخته شده از الياف نسوز آزبست به دليل تحمل حرارتي، استحكام، خواص شيميايي، در هم تنيدگي و نفوذناپذيري قابل توجهشان، از اواخر قرن نوزدهم، از جمله پرمصرف ترين بازدارنده هاي آتش يا محصولات نسوز در صنعت بوده اند.

اما زماني كه مشخص شد گرد و غبار اين الياف براي سلامتي انسان و حفظ محيط زيست سمي و خطرناك است، استفاده از آن به طور گسترده ممنوع شد و محدود به مكان هايي شد كه مستقيماً با مردم در تماس نبودند. زيرا ورود اين گرد و غبار به دستگاه تنفسي مي تواند منجر به بيماري هاي تنفسي مانند آزبستوز و سرطان ريه شود.

به دنبال اين تصميم، كارشناسان به استفاده از ساير الياف مقاوم در برابر شعله كه به دليل خواص شبه آزبست غير سمي هستند، روي آوردند. همچنين در صورت نياز به استفاده از طناب آزبست، با آغشته كردن الياف به مواد نسوز ديگر مانند گرافيت يا روغن سيليكون، سعي در كنترل گرد و غبار سمي دارند.

  • طناب فايبر گلاس ضد حريق:
    الياف فايبر گلاس يا الياف شيشه اي قوي و مقاوم علاوه بر تحمل حرارتي بالا، ضريب هدايت حرارتي پاييني دارند كه باعث شده در بسياري از انواع طناب هاي نسوز (مقاوم در برابر شعله) استفاده شود.

از طرفي خواص شيميايي فايبرگلاس آن را در برابر اكثر مواد اسيدي و قليايي مقاوم مي كند. طناب نسوز توليد شده از الياف فايبر گلاس كه دماي بالا تا 500 درجه سانتيگراد را تحمل مي كند به دو صورت بافته شده و تابيده توليد مي شود.

اگر انعطاف پذيري و چكش خواري طناب از اهميت بالايي برخوردار باشد، اين طناب با تابيدن يا ريسندگي فايبرگلاس توليد مي شود، اما اگر استحكام آن اهميت بيشتري داشته باشد، از روش بافت براي توليد طناب استفاده مي شود.

در برخي موارد، اين محصول با سيم هاي فلزي يا فولادي ضد زنگ به منظور بهبود مقاومت و تحمل حرارتي تقويت مي شود. علاوه بر اين، در شرايط خاصي كه قطعات در معرض جرقه، مواد مذاب يا آلودگي سمي هستند، اين سيم‌ها با لايه‌اي از لاستيك سيليكوني پوشانده مي‌شوند. در واقع مي توان گفت كه مزاياي استفاده از فايبرگلاس در توليد نخ هاي ضد اشتعال باعث مي شود كه در توليد بسياري از انواع طناب هاي نسوز (ضد اشتعال) استفاده شود.

  • طناب الياف سراميكي نسوز:
    تا به امروز در بين انواع مواد نسوز، الياف سراميكي به نام آلومينوسيليكات داراي بيشترين مقاومت در برابر دماهاي بالا بوده كه مبناي استفاده از اين الياف در ساخت سراميك طناب هاي اليافي بوده است. استفاده از الياف سراميكي در ساخت اين طناب و تقويت آن با الياف شيشه، طناب الياف سراميكي را در برابر شوك حرارتي مقاوم كرده است. دماي مطمئن براي استفاده طولاني مدت از اين طناب به 1260 درجه سانتيگراد مي رسد. از طرفي اين محصول در برابر خوردگي و زنگ زدگي شيميايي مقاوم بوده و يكي از گزينه هاي ايده آل براي عايق كاري در صنايع شيميايي، پالايشگاه ها، كارخانه هاي فولاد، كارخانه هاي آلومينيوم و ... مي باشد.
  • پكينگ نسوز تفلوني:
    پكينگ نسوز تفلون يا پكينگ تفلوني (PTFE) يكي از ساده ترين و قديمي ترين انواع پكينگ (واشر) نسوز مي باشد. همانطور كه از نام آن پيداست اين آببند يا واشر از تترا فلوئورواتيلن يا تفلون ساخته شده است كه در دو نوع بسته بندي موجود مي باشد. بسته بندي تفلون خالص و تفلون روغني توليد مي شود.
  1. واشر تفلون خالص: اين واشر به طور كامل از الياف تفلون خالص بافته شده و ضريب اصطكاك پاييني دارد.
  2. واشر تفلون روغني: اين واشر از الياف تفلون آغشته به روغن سيليكون بافته شده است.
  • پكينگ نسوز تفلون گرافيت:
    پكينگ نسوز تفلون-گرافيت يكي از آببندهاي تركيبي نسوز است كه از الياف تفلون آغشته به گرافيت ساخته شده است.
  • پكينگ آراميد نسوز:
    پكينگ نسوز آراميد (كولار) از گرانترين و با ارزش ترين انواع واشرهاي نسوز محسوب مي شوند كه با توجه به كاربردهاي متفاوت در انواع مختلفي توليد مي شوند. با بررسي مهم ترين ويژگي هاي آستر آراميدي مي توان به مقاومت بالا در برابر سايش و كشش اشاره كرد.
  • پكينگ نسوز گرافيت خالص
    آسترهاي نسوز گرافيت خالص از نخ (سيم) گرافيت منبسط شده با 99 درصد گرافيت خالص ساخته شده اند. وجود بافت داخلي سيم اينكونل با 70 درصد نيكل و ساير مواد افزودني و همچنين بافت مورب پكينگ هاي نسوز گرافيتي خالص باعث افزايش خاصيت ارتجاعي اين نوع اتصالات شده است.
  • پكينگ تفلون آراميد گرافيت نسوز
    اين نوع آببند هاي (واشر) نسوز از تركيب نخ تفلون گرافيت و آراميد بافته شده ساخته مي شوند. در واقع پكينگ هاي ضد اشتعال گرافيتي تفلون آراميد يكي از مهم ترين و با ارزش ترين مواد نسوز محسوب مي شوند كه بر اساس ويژگي هاي منحصر به فرد خود در بسياري از صنايع عمومي و خاص مورد استفاده قرار مي گيرند.

پكينگ نسوز براي چه مواردي استفاده مي شود؟

  • آببند حرارتي در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي
  • عايق رطوبتي نيروگاه ها
  • آب بندي تاسيسات دريايي
  • آب بندي پمپ فشار قوي در صنعت گاز
  • درزگير در صنعت برق
  • درزگير درب فر
  • آببندي (مهر و موم) در صنايع ريخته گري
  • مهر و موم در صنايع فولاد
  • و بسياري از صنايع خاص ديگر

در كنار طناب نسوز محصول ديگري به نام نوار نسوز هم وجود دارد كه كمي در مورد آن صحبت مي كنيم. نوار نسوز يكي از محصولاتي است كه به دليل عايق حرارتي خوب مي توان از آن براي عايق برق در كارخانه هاي مختلف استفاده كرد.

نوار نسوز شباهت زيادي به پارچه نسوز دارد. نوارهاي نسوز در سايزهاي كوچكتر از 20 سانتي متر موجود مي باشد. الياف مختلفي در ساخت و توليد نوارهاي نسوز استفاده مي شود كه برخي از مهم ترين و متداول ترين الياف مورد استفاده براي توليد نوارهاي نسوز  شامل الياف سراميكي، الياف شيشه و الياف آراميد مي باشد.

فروشگاه اينترنتي گاما صنعت ارائه دهنده انواع محصولات نسوز در خدمت مشتريان محترم است. براي مشاهده اطلاعات بيشتر در مورد نوار نسوز اينجا را كليك نماييد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۵۹:۰۰ ] [ قمر ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی